Vi skal nå lage et javascript med en funksjon "belys" som skal endre på egenskapene til cellene i tabellen
som vi laget i del 1. Javascriptet skal plasseres øverst i HTML-filen innenfor head-taggen.
<html>
<head>
<script language="JavaScript">
</script>
</head>
...
</html>
Først i javascriptet skal vi lage funksjonen belys. Denne funksjonen skal kalles når man peker på og tar bort
musa fra et av bildene i tabellen. Funksjonen skal ta to argumenter, et som sier hvilket objekt som skal
forandres, og et som forteller om bakgrunnsfargen skal være mørk eller lys (dvs på eller av).
<script language="JavaScript">
function belys (valg, on_off) {
}
</script>
For å finne ut om belysningen skal slås på eller av bruker vi en if-setning som spør på innholdet til
argumentet on_off. Vi bestemmer oss her for at "on" som argument skal bety
at belysningen slås på, og "off" at belysningen skal slås av.
<script language="JavaScript">
function belys (valg, on_off) {
if(on_off == "on") {
}
if(on_off == "off") {
}
}
</script>
Nå gjenstår bare koden som forandrer på egenskapen backgroundColor
til objektene. Vi bruker argumentet valg til å styre hvilket objekt som forandres.
<script language="JavaScript">
function belys (valg, on_off) {
if(on_off == "on") {
document.all[valg].style.backgroundColor="#8EB4DA";
}
if(on_off == "off") {
document.all[valg].style.backgroundColor="#3870A8";
}
}
</script>
Dette er alt som skal til av javascript. Nå gjenstår å lage HTML-koden som mottar hendelser fra musa og kaller
denne funksjonen med rett argument. Les mer om dette i del 3.
->del 3
|